آیت‌الله علم‌الهدی: برخوردهای ما از روی عناد نیست

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: من به عنوان یک طلبه، 50 سال پیش و پس از این انقلاب سابقه فعالیت دارم و می‌دانم که کجای یک برنامه‌ و طرح با ارزش‌های شهدایی چون آقاسی‌زاده‌ها زاویه دارد؛ بحث ما با مسئولان بحث طلبگی است نه عداوت.

وی اضافه کرد: بحث ما سر آثار و ارزش‌هایی است که شهدا قربانی آن شدند؛ آیا شهدا برای توسعه خیابان‌ها و افزایش دارایی ثروتمندان قربانی شدند؛ اگر شهدا زنده شوند و از آن‌ها در مورد شهادتشان بپرسید، خواهید دید که همه برای خدا و احیای ارزش‌های دین خدا قیام کرده و جنگیده‌اند؛ امروز اگر ما با برخی جریان‌های سیاسی وارد محاوره سیاسی می‌شویم به این دلیل است که نقطه مورد توجه ما شهداست.

امام جمعه مشهد با اشاره به سلایق مختلف اداره کشور گفت: آن دسته از عزیزانی که در راس کارگزاری نظام فعالیت می‌کنند و آن‌هایی که در حوزه‌های اجرایی و برنامه‌ریزی فعالیت دارند، همه از شخصیت‌های این انقلاب هستند؛ آن‌ها با ارزش‌های این انقلاب انس گرفته‌اند و در کارنامه اغلب آن‌ها سابقه رزمندگی وجود دارد.

علم‌الهدی با بیان اینکه «پس این سوال پیش می‌آید که مشکل ما با هم چیست» تاکید کرد: آیا مشکل ما این است که نظام چگونه اداره شود؛ این مردم هر دولت و نماینده‌ای را که انتخاب می‌کنند، آن افراد بر حسب تشخیص خود کشور را مدیریت خواهند کرد؛ اگر بگوییم که اداره کشور باید براساس تشخیص ما باشد، این زیاده‌خواهی ناروایی است.

وی اضافه کرد: در هر زمانی یک عده با سلیقه و اندیشه مخصوص خود کار کردند و سوءقصدی هم نداشتند؛ مسئولین شماره یک این نظام تا امروز خورد و برد نداشته‌اند.

خطیب جمعه مشهد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه‌ای از قرآن که می‌فرماید «شهدا زنده هستند و نزد پروردگار خود متنعمند» گفت: معمولا در گرامی‌داشت شهدا به همین نکته که شهدا زنده‌اند و نزد پروردگار خود روزی می‌خورند، اکتفا می‌شود؛ در حالی که نکته اصلی و رمز این آیه در انتهای آن نهفته است؛ آنجایی که می‌گوید «و لکن لا تشعرون».

علم‌الهدی افزود: خداوند در این آیه به مخاطبین خود نسبت عدم شعور می‌دهد؛ شعوری که خداوند در این آیه نفی می‌کند، در خصوص حیات شهید است؛ این شعور دوبعدی است؛ بعد اول آن مربوط به نارسایی شعور و بعد دوم آن مربوط به عدم کاربردی‌سازی شعور به وسلیه مخاطبین است؛ در بعد اول شناخت و درک کیفیت حیات و زندگی شهید در حوزه رسایی استعداد و درک و فهم انسانی مخاطب که به همه چیز با ابزار سنجش مادی معرفت می‌یابد، نیست.

وی با اشاره به بعد دوم شعور مورد نظر قرآن در این آیه خاطرنشان کرد: بعد دوم شعور مربوط به آنجایی است که درک وفهم انسان نسبت به شناخت آثار و حیات و همچنین زندگی شهید رسایی دارد اما افراد حاضر نیستند درک خود را بکار برده و ابعاد قابل درک حیات شهید را تشخیص دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه «برخی در خصوص شهدای دانشجو اینگونه می‌اندیشند که شهادت اینان ضایعه‌ای برای جامعه ما بوده است» تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند آیا ما با شهادت این عزیزان سرمایه‌های بزرگی را از دست نداده‌ایم؛ آیا حیف نبود این شهید در سنین جوانی کشته شود؛ شاید اگر امروز این شهید زنده بود در توسعه این نظام نقش‌آفرین می‌بود.

وی ادامه داد: این سوالات و اندیشه‌ها به بعد دوم معنای شعور در آیه مزبور اشاره دارد؛ آنجایی که معیار سنجش آن بخش از زندگی شهید توسط ما با معیارهای معرفت‌شناسی تفاوت دارد؛ علت اینکه برخی شهادت را ضایعه می‌دانند این است که با ابزار انحرافی شهید را ارزیابی کرده‌اند؛ اگر قرار باشد نقش شهادت شهید در احیا و تداوم ارزش‌ها در برابر سرکوب شیطانی دشمنان را در یک کفه ترازو قرار داده و در کفه دیگر آثار و برکات ادامه حیات وی را بگنجانیم، متوجه خواهیم شد که کفه شهادت شهید بسیار باارزش‌تر و سنگین‌تر خواهد بود.

علم‌الهدی با بیان اینکه «آثار شهادت شهیدان در احیای ارزش‌ها به مراتب ارزشمندتر است» گفت: نظام ما که تا امروز با وجود همه مشکلات در برابر دشمنان مقابله کرده است، حاصل خون شهدایی بوده که به بدن آن تزریق شده و این نظام را سرپا نگه داشته است.

وی با اشاره به نقش دانشجویان به عنوان افسران جنگ نرم تصریح کرد: امروز ما باید جایگاه خود را در ارتباط با شهدا ارزیابی کرده و ببینیم که کجای کار ایستاده‌ایم؛ باید ببینیم که در زندگی اجتماعی و سیاسی خود در این رابطه چه اقداماتی انجام داده‌ایم.

/ 0 نظر / 11 بازدید